SEAT Arona TGI - jediný SUV na CNG na trhu
pondělí, 17. června 2019, 09:35
Magazín Autobild přinesl test nového Seat Arona s pohonem na zemní plyn. Crossover je dodáván jako Arona TGI s tříválcem a výkonem 90 koní. Opticky se téměř neliší od modelu na benzín, odlišuje ho jen nápis TGI na zadních výklopných dveřích. Ani v interiéru mnoho rozdílů oproti naftové a benzínové verzi nenajdeme. CNG verze se liší pouze modifikovaným přístrojovým panelem (zobrazení teploty chladicí vody nahradil ukazatel zásoby CNG). K dispozici je Arona ve výbavách “Style”, “Xcellence" a "FR". Seat je jediným výrobcem, který nabízí model CNG v segmentu malých SUV.
Otočíme klíčem a už slyšíme zvuk tříválcového motoru, který je jadrnější a trochu připomíná naftovou verzi. Při startu si všímáme zvýšené spotřeby plynu ve srovnání s benzínovou verzí. Pod 2000 otáček se motor jeví trochu línější, od 2300 ot / min je však již živý a plně využívá svůj točivý moment 160 Nm. Chyby v řazení se tak projeví v nižším zátahu, v každodením užívání to však nebude hrát roli. Vůz je jízdně jistý a mrštný v zatáčkách.
Mnoho lidí se obává manipulace s CNG. Tankování automobilu na zemní plyn je jen nepatrně odlišné od benzínových nebo naftových vozidel. Plnící koncovka se nevsunuje do plnícího hrdla, ale nasazuje se na koncovku, kde dochází k propojení tlaku. Arona skladuje ve svých třech tlakových nádobách celkem 13,8 kilogramu plynu. V testu plnění vše fungovalo snadno a pohodlně, jen mírné syčení při upevnění plnící koncovky vyžaduje zvyk. Devítilitrová benzínová nádrž se plní klasickou palivovou pistolí.
Arona TGI je stejně jako Ibiza TGI poháněná jednolitrovým tříválcem s výkonem 90 koní. Maximální točivý moment je 160 Nm. Jako bivalentní motor může být provozován jak se zemním plynem, tak s benzínem. Benzín je udržován jen jako rezervní palivo pro zvýšení dojezdu. Celkově by mělo být dosaženo dojezdu asi 500 kilometrů (CNG: až 360 km). CNG Arona je k dostání na českém trhu od 434 900 Kč s manuální 5-ti stupňovou převodovkou. Z pohledu emisí je opravdovým šetřílkem - z celé palety nabízených motorů nabízí nejnižší emise CO2, a to 101 g/km, zatímco ostatní modely se pohybují od 111 g/km výše.
Verze CNG má extrémně nízké provozní náklady, přes vyšší pořizovací cenu proti benzínové verzi se tato investice vrátí již po 1,5 roce a v horizontu 5 let uspoříte téměř 90 tis. Kč, oproti naftové verzi dokonce skoro 120 tis. Kč při nájezdu 35 000 km/rok.
Skupina E.ON podporuje jak CNG, tak elektromobilitu. Adam Čech z E.ONu doporučuje: „CNG využívejte jako alternativu standardních vozů na benzín či naftu. Elektromobily jsou pak vhodné zejména pro městský provoz, krátké pojížďky, zásobování či nákupy. Zde se nejvýrazněji projeví jejich úspornost a nulové lokální emise.“
Srovnání motorizací
Zdroj: Autobild.de
Komentáře k článku
Moc hezké SUV, navíc nízkoemisní to přesně s manželkou teď hledáme, akorát bych se rád ještě zeptal jak je to s odhlučněním, bude potřeba? viz. https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta/ nebo je to zbytečné?