Do Rotterdamu na CNG za pár grošů
2013-11-07 13:54:00
Počátkem listopadu jsme se rozhodli pro zdánlivě bláznivé dobrodružství. Namísto běžného běžného leteckého spojení Praha - Rotterdam, jsme se rozhodli provětrat naše plynové "lidové vozítko" up!
Naše putování mělo také zodpovědět několik otázek, které nás delší dobu zajímaly. A sice:
i) Jaká je infrastruktura stanic v západní Evropě, jmenovitě v SRN a Holandsku?
ii) Jaké má cestování na CNG omezení?
iii) Jak se bude chovat v nezvyklé roli jinak spíše městský model VW up!?
Nejdříve k autu. Náš Volkswagen má za sebou již 10 000 km na českých silnicích, dá se tedy říci, že je již dobře "zajeté". Auto je sesterským modelem Škoda Citigo na CNG a kromě designu je zároveň technicka identická.
Je pravdou, že jsme se svým plánem nejprve sklízeli lehké úsměvy a takové to pohrdavé "to vážně chcete s tímhle prckem jet 2 000 km?" Nicméně zvědavost byla silnější a tak jsme se jedno listopadové ráno vydali s obavami (o pohodlí) na cestu.
Výsledek byl více než příjemný. Auto je totiž malé hlavně opticky a zvenku. Na předních sedadlech je dostatek místa a řidič a spolujezdec se cítí jako v "dospělém" autě. Horší je to, jak jsme očekávali, s dynamikou vozu, která je nevalná. Up! pohání přece jen tříválcový motor o obsahu 1,0 l primárně určený pro městský provoz. Podle technických údajů je zrychlení z nuly na sto reálné za 16 s, a to je znát. Jakmile se však auto rozjede na 120 - 130 km/h, drží stabilně rychlost bez problémů.
Naopak příjemným překvapením je stabilita vozu při vyšších rychlostech, což jsme měli možnost otestovat i při velmi vydatných deštích na německých dálnicích. Vůz je díky úzkým pneumatikám méně náchylný k aquaplanningu a tak bylo horkých chvilek skutečně pomálu.
Co však bylo jednoznačně nejlepší? Samozřejmě spotřeba. Při zmíněné rychlosti v podmínkách čerpání H-plynu (celé ČR a podstatná část SRN) s vyšším obsahem metanu jsme byli schopni jezdit 300 km s rezervou na 20 - 30 km v nádrži na CNG, v Holandsku a severovýchodní části SRN se nám dojezd snížil na 250 km díky nižší kvalitě plynu s o poznání nižším obsahem metanu. Vzhledem k tomu, že vůz je vybaven sondou na rozpoznání složení plynu a upraví si automaticky spalování, žádný rozdíl v chodu motoru ani nezaznamenáváme. Jediné omezení spočívá v dojezdu. Važme si kvality plynu v ČR!
Pro plánování trasy jsme využili aplikaci na serveru www.gibgas.de, kde je možné si pohodlně naplánovat trasu cesty se seznamem všech stanic, který je navíc vybaven informací o zajížďce z hlavní trasy. Náš limit pro zajížďku byl max. 3 km a jen v Německu jsme si mohli po cestě vybrat stanici na každých 30 km. Na území Holandska se tento interval zvýšil na 50 km, ale i tak nám to situaci nezkomplikovalo. Nutno dodat, že server poskytuje ke každé stanici také aktuální cenu, adresu a indikaci, zda se jedná o biometan. Naprosto všechny stanice byly integrovány do veřejných stanic s tradičními pohonnými hmotami.
Průměrná cena H-plynu se v Německu pohybovala kolem 1,1 EUR za kg, za L-plyn v rozmezí 0,9 - 1 EUR/kg. Celkově jsme s VW up! ujeli úctyhodných 2 023 km v dálničním režimu s průměrnou spotřebou 4,15 kg/100 km, což je hodnota ovlivněná silným deštěm a vyšší spotřebou méně kvalitního L-plynu (cca 40% cesty). Celkově jsme doplňovali plyn osmkrát. Pokud posádka trochu plánuje, není čerpání vozu citelným zdržením a dá se vyřešit v potřebných pauzách na toalety.
A kolik nás to stálo? Celkové náklady na cestu byli 2 338 Kč a tedy nám vychází 1,16 Kč na km cesty. Naše zkušenosti v ČR s ujetými 10.000 km ukazují, že auto je však bezproblému schopné v reálu (puštěné topení, rádio, klimatizace) jezdit za 3 kg/100 km, tedy za v průměru 0,80 Kč na km. A to jsou čísla, pro která stojí za to uvažovat o CNG, nemyslíte?
Komentáře k článku
Martine, asi jsme se nepochopili.. Já to nehaním, je tomu fandím !! Moje další auto bude po 4 octaviích TDI na CNG.. F
A jeste malickost - staci se podivat na prumernou spotrebu v upu u tech, co jezdi na L. Ti jsou na druhem konci spektra. :(
Frantisku, ja si myslim, ze je to - dle popsanych skutecnostni, pomerne ok vysledek. Zvazte podminky - 2 lidi, dalnice, dest & vyssi spotreba diky CNG L v Holandsku. To, co najdete na spritmonitoru, jsou upy/Citiga, kdy vetsinou jsou podminky (prumerne) jine nez tato cesta. I tak je prumer mezi vsemy upy 3,53 kg/100km. Kdyz se podivate na zaznamy na spritmonitoru u upu do 3kg/100km, uvidite, ze vetsinou jezdi 1 osoba a jeste dost km v kratke dobe, coz dava vytusit spis mene mestskeho provozu a vic dalkovych cest (ne nezbytne dalnice).
Kolik jste prosím měli průměrnou rychlost jízdy ??? Děkuji
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/1234-Up%21.html?powerunit=2
Jste mírně nad průměr, ale to se dá pochopit, když jste 90% jeli po dálnici..