Hybridizace CNG vozidel - pilotní projekty a reálné nasazení
2020-11-01 19:02:00
Také Vás napadlo položit otázku, proč se tolik populární hybridizace vyhýbá CNG? Přínosy by mohly přitom být jednoznačné. Připomeňme například, že provoz na CNG je o 25% výhodnější z pohledu produkce CO2 než benzín a úspora emisí by díky elektromotoru byla ještě významnější. Důvodem, proč se zatím o tomto technologickém spojení moc nehovoří, je značná technická složitost. Kromě nároků na prostor potřebný pro umístění CNG technologie ke stávajícímu benzínovému motoru, má i elektromotor a jeho soustava své specifické podmínky. Nicméně i přes značnou složitost se několik vývojových týmů již do problematiky pustilo a výsledky jsou mimořádně zajímavé. Připravili jsme přehled těch nejznámějších.
Škoda Auto VISION X
Projekt Škoda Auto VISION X je předobrazem stávajícího vozu Škoda Kamiq, kdy se kombinuje CNG motor 1,5 l s elektromotory pohánějícími zadní kola a fungujícími tak jako pohon 4x4 v okamžicích nízké trakce. Kromě provozu na plyn stále zůstává možnost jízdy na benzín, zejména kvůli startování při nízkých teplotách. Z projektu se v sériové podobě vyvinul Kamiq G-Tec s pohonem na zemní plyn a malou nádrží na benzín, místo 1,5 l motoru je zde osazen menší tříválec 1,0 l s přeplňováním.
VW Passat CNG plug-in hybrid
Projekt VW Passat CNG plug in hybrid staví na základě současného plynového CNG motoru 1,4 TGI s tím, že do vozu je nainstalována technologie plug in hybridu umožňující téměř 50 km čistě elektrického pohonu. Zajímavostí je, že vývojáři odstranili systém pohonu na benzín a vůz je schopen jezdit pouze na plyn vč. startování. To přináší celou řadu výhod - motor je optimalizován tak, aby využil maximálně pozitivních vlastností zemního plynu odpovídajícího oktanovému číslu 120. Kromě zvýšeného výkonu a snížené spotřeby odpadá nádrž na benzín, vedení benzínu vč. vstřiků, nároky na provedení katalyzátoru jsou výrazně nižší (už nemusí být schopen zpracovávat i emise z benzínového provozu). Vývojáři se podle svých slov nejvíce natrápili s laděním motor managementu a bezpečností vozidla. Pohon zadních kol se zde již integrovat nepodařilo. Vozidlo má nádrž na 14 kg plynu s možností dojezdu 380 km v plynovém režimu, vůz s výkonem 126 kW je schopen pokořit rychlost 100 km/h za 9 s.
IAV Metamax
Projekt IAV Metamax umožňuje kombinovaný dojezd 920 km díky dvoulitrovému motoru s výkonem 115 kW s pohonem na plyn a 2 elektromotorům o výkonu 40 kW. Oproti VW konceptu zde byl hlavní důraz kladen na pohon na CNG, kdy jsou ve voze nádrže až na 27,4 kg. To je při spotřebě 2,84 kg/100 km slušná dávka kilometrů. A o zábavu není nouze - vůz sprintuje za 6,9 km k hranici 100 km/h. Nezávislá vývojářská společnost s téměř 8000 pracovníky i v tomto konceptu ukázala, že se dá obejít bez benzínu a maximálně využít potenciál CNG.
Toyota Hybrid CNG
Přestavci automobilů zejména v Nizozemí využívají příznivé daňové politiky pro hybridy a dále snižují náklady na pohonné hmoty s pomocí CNG. K dispozici jsou tak CNG hybridy vozidel Toyota Auris, RAV4 a C-HR. Oproti výše uvedeným příkladům jsou toto reálné vozy, nevýhodou je umístění nádrží v zavazadlovém prostoru.