Jak se to dělá jinde - Švýcarsko
čtvrtek, 21. listopadu 2019, 17:59
CNG je ve Švýcarsku etablované palivo již několik let. V Evropě platí tato země za jednoho z průkopníků výroby biometanu a v současné době je jeho průměrný podíl v síti na úrovni 22,4%.
Před několika lety se provozovatelé zavázali k minimálnímu podílu biosložky v CNG 10%, od roku 2020 to bude 20%. To se společně s ekonomickou výhodností projevuje i ve zvýšeném zájmu motoristů s environmentálním cítěním.
Dva příklady za všechny. V říjnu se navýšil počet celkových registrací nových vozů o 14,5%, u vozů CNG je tento nárůst 37%. Dalším příkladem je pořízení 180 vozidel s pohonem na CNG společností Coca-Cola, která uvádí do svého vozového parku typy Seat Leon, Škoda Octavia a VW Caddy. Stává se tak provozovatelem s největší flotilou CNG ve Švýcarsku.
Tato země je nám v lecčems podobná - viz následující porovnání.
Švýcarsko | Česká republika | |
Počet obyvatel | 8,3 mil. | 10,5 mil. |
Rozloha | 41 290 km2 | 78 866 km2 |
Počet vozidel celkem | 4,3 mil. | 4,7 mil. |
Počet CNG vozidel | 15 000 | 18 000 |
Počet CNG stanic | 152 | 196 |
První měsíce používání CNG flotily ve švýcarské pobočce koncernu Coca-Cole přinášejí jen samé pozitivní reakce, jak od spolupracovníků, tak i od obchodních partnerů. Díky 20% podílu biometanu se např. Octavia G-Tec dostává emisemi CO2 až pod úroveň 80 g/km (běžně se uvádí 96 g/km). Nutno dodat, že filiálka zvažovala i pořízení elektrických vozů, nicméně ekonomické a environmentální kalkulace vycházely jednoznačně ve prospěch stlačeného zemního plynu.
"V České republice se diskuze na téma podpory biometanu teprve rozbíhají s vizí finančního zvýhodnění již v roce 2021. Snad budeme následovat příklad ze Švýcarska i v oblasti dopravy", dodává Václav Holovčák, šéf skupiny Bonett.
Další informace: