Škoda Octavia G-TEC uzavírá jednu éru

Škoda Octavia G-TEC uzavírá jednu éru

úterý, 28. ledna 2025, 11:36

Od loňského července nepřibylo na českých silnicích jediné nové osobní vozidlo poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Posledním zaregistrovaným modelem byla v červnu Škoda Octavia G-TEC, která dlouhodobě dominovala trhu CNG vozidel v České republice. Podle statistik tvořila 58 % všech zaregistrovaných osobních aut na CNG od roku 2007 do roku 2024. V loňském roce bylo zaregistrováno pouze 216 nových osobních CNG vozidel, což představuje meziroční pokles o 53 %, jak uvádějí data z Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.

Automobilka Volkswagen, která na českém trhu s CNG vozidly dominovala, již dříve oznámila, že postupně ukončí výrobu těchto modelů a přesune svůj fokus k elektromobilitě. Konec výroby Škody Octavia G-TEC tedy symbolicky uzavírá kapitolu osobních CNG vozidel v Česku. Tato auta si v minulosti získala přízeň nejen díky nižším emisím, ale také díky výhodným provozním nákladům, které z nich činily ekonomicky atraktivní volbu.

Vrchol obliby CNG vozidel byl zaznamenán v roce 2017, kdy bylo zaregistrováno téměř 2 900 nových aut, což však představovalo pouze přibližně 1% podíl na trhu. Od té doby počty registrací rok od roku klesaly. Aktuálně je v Česku registrováno kolem 30 tisíc vozidel na CNG, z čehož největší část tvoří osobní vozy (23 tisíc).

V roce 2024 byly zaznamenány nízké počty registrací i v ostatních kategoriích:

  • Lehká užitková vozidla (N1): 29 vozidel (-46,3 % meziročně), z toho nejvíce od Volkswagenu (27 ks).
  • Nákladní automobily: 7 vozidel (pokles o 17 ks), nejčastěji značky Scania (4 ks).
  • Autobusy (M3): 68 vozidel (-63,8 % meziročně), nejvíce značek SOR (28 ks).

S ukončením výroby modelů jako Škoda Octavia G-TEC se český trh s CNG vozidly stává minulostí, zatímco budoucnost automobilového průmyslu směřuje k elektromobilitě a dalším alternativním pohonům.