Zájem o plynovou mobilitu v ČR v roce 2020 překonal očekávání
středa, 24. února 2021, 11:11
Snaha o ozeleňování dopravy vzbudila v loňském roce zájem prvních řidičů o zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. Václav Holovčák, šéf skupiny Bonett, však připomíná, že v České republice existuje zatím pouze jediný výrobce tohoto paliva, tedy biometanu: „Záměrem Bonettu je v dohledné době potenciál výroby biometanu znásobit, ať už v rámci jedné velké instalace, nebo více menšími technologiemi.“
Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) vyrovnala loňský rekordní výsledek, a hned v několika parametrech, včetně celkové spotřeby zemního plynu v dopravě, překonala statistiky i predikce Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM). Nejen pro životní prostředí v Česku je to dobrá zpráva.
„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS).
Celková spotřeba zemního plynu v dopravě dosáhla v ČR za rok 2020 v absolutních číslech 92,954 milionu m³. Tím překonala i nejoptimističtější scénář NAP ČM o více než 10 %. Realita předčila očekávání i v případě celkového počtu vozidel poháněných zemním plynem. Po českých silnicích jich v minulém roce jezdilo 27 750, což převyšuje odhady NAP ČM o více než dva tisíce.
Vývoj využití zemního plynu v dopravě v ČR
„O téměř třicet procent překonal predikce NAP ČM i aktuální počet autobusů na CNG. Celkem 1 714 vozidel městské a příměstské hromadné dopravy dnes představuje již téměř deset procent celého vozového parku v ČR. Vysoký zájem v tomto segmentu potvrzuje i správně nastavenou dotační politiku, díky které se účinně daří snižovat emise z dopravy ve městech,“ doplňuje Kovačovská.
V roce 2020 bylo uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou navíc čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG. „Ačkoli se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve v průběhu minulého roku (z EFG Rapotín BSP, pozn. red.), pro využití v dopravě jej již dnes odebírají velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu,“ uzavřela L. Kovačovská.
Vývoj prodeje zemního plynu v dopravě v ČR (v mil. m³)
Zdroj: Český plynárenský svaz