Vše o Scale G-TEC včetně jízdních dojmů
2020-06-08 13:57:00
Škoda Scala je pro český trh velmi důležitým modelem. V prvních 5 měsících tohoto roku vykazuje v pořadí prodejů třetí příčku s téměř 3 tisíci kusy, což je cca 4% všech registrací nových vozidel. Po loňské premiéře v Berlíně jsme měli konečně možnost vůz vyzkoušet naživo a v současnosti si je možné jej nejen objednat, ale i koupit jako skladový vůz.
Vůz je v pořizovací ceně o 30 tis. Kč dražší než benzínová 70 kW verze a o 30 tis. Kč levnější, než naftová 85 kW verze. Důležité jsou nicméně především celkové náklady na provoz.
Připravili jsme pro Vás 2 základní příklady:
- Příklad A - auto pro podnikání, jezdím 50.000 km/rok, min. 5 let užívání, plátce DPH. Úspora s CNG verzí 135.000 Kč -141.000 Kč za dobu užívání ve srovnání s benzínem či naftou.
- Příklad B - auto pro rodinu, jezdím 25.000 km/rok, min. 10 let užívání. Úspora s CNG verzí přes 210.000 Kč za dobu užívání ve srovnání s benzínem či naftou.
Papírově nejslabší motor (66 kW) není vlastně vůbec líný, jak bychom si mohli myslet. Navíc i z jiných testů vyplývá, že daný motor má ve skutečnosti dává reálný výkon 77 kW (po měření na motorové brzdě). To ostatně potvrzují i jízdní dojmy. Motor se ochotně vytáčí, je pružný již od 1500 ot. a řidič se s ním rozhodně nenudí. My jsme testovali vůz zapůjčený prodejcem společností Araver na krátkém 14 km okruhu v reálném provozu, nicméně odhadujeme, že dostat se na reálných 3,5 kg/100 km nebude žádný problém. Hodnotu ostatně potvrzuje i prodejce při jízdě po dálnici.
Subjektivně hodnotíme design za velmi povedený, ovládání je velmi intuitivní, ergonomie na jedničku. Českou motoristickou veřejnost potěší obří zavazadlový prostor a to dokonce i ve verzi s CNG, je po sklopení v podstatě rovná plocha. I přes velkorysý úložný prostor cestující na zadních sedadlech netrpí. Po nastavení na postavu 186 cm je před koleny stále min. 10 cm volného prostoru, což je více než v Octavii III.
Jak jsme zvyklí z předchozích G-Tec modelů, plnění plynu je pod víčkem společně s benzínem, přístrojová deska má 2 ukazatele paliva - jedno na CNG a jedno na benzín. Provoz na CNG poznáte pouze rozsvícenou kontrolkou, v jízdním projevu je rozdíl sotva postřehnutelný, stejně jako přepínání mezi palivy. Vůz až do venkovní teploty -10 stupňů startuje na plyn, jízdu na benzín tedy poznáte pouze při vyčerpání nádrže s CNG či po načerpání, kdy cca 2 km jede auto na benzín a testuje se kvalita plynu. CNG verze má předepsaný servisní interval 15 000 km, tajným tipem je tedy předplacení servisu, kdy je částka shodná s benzínovou či naftovou verzí.
Po velmi kladných ohlasech Octavie G-Tech věříme, že duo Scala a Kamiq v CNG verzi bude trhákem i v nižším automobilovém segmentu a jasnou ekonomickou a ekologickou volbou.